La musicòloga Mylène Pardoen ha
reconstruït l'ambient sonor de la zona Gran Chatelet de París, al segle XVIII.
Presentat al Saló de la valoració de les humanitats i les ciències socials en
la Ciutat de les Ciències i de l'Industria, el projecte combina els
historiadors i especialistes de 3D.
París com no l’heu escoltat mai! És
l'experiència oferta per la musicòloga Mylène Pardoen, del laboratori Passages
XX-XXI, a través del projecte Bretez (1). Un nom que no va ser triat per
casualitat: la primera reconstitució històrica sonora ha estat concebuda per
aquest col·lectiu de historiadors, sociòlegs i especialistes 3D1, sobre el teló
de fons el París del segle XVIII cartografiat en el famós plànol de
Turgot-Bretez de 1739. Turgot, prebost dels mercaders de París, fou el
comanditari i Bretez, fou l'enginyer a
càrrec de cartografiar els carrers i edificis de la capital.
70 quadres de so.
Es precisament en el barri del Gran
Châtelet, entre el Pont au Change i el Pont Notre-Dame, on el vídeo de 8 minuts
30 transporta al visitant als sons del Paris del Segle XVIII: "Vaig triar
aquesta àrea, ja que concentra el 80% dels paisatges sonors de París de
l'època, diu Mylène Pardoen. Ja sigui a través de les activitats que allí es
troben – els comerciants, els artesans, els barquers, les bugaderes de la riba del
Sena ... - o per la varietat de les acústiques possibles, com el ressò que
s'escolta sota un pont o sota un passatge cobert ... "Si ja hi vídeos amb so, aquesta és la
primera vegada que una reconstrucció 3D es basa en l'entorn de so: altura dels
edificis com materials en què estan construïts, de fang o pedra, de peu en
compte el so percebut - suprimit, amplifica ... - i viceversa.
El paisatge sonor va ser reconstruït a
partir de documents de l'època, incloent Le Tableau de París, publicat en 1781
per Louis-Sébastien Mercier,
Promoure el patrimoni
"Tots els sons són naturals,
precisa Mylène Pardoen. Els de les màquines, per exemple, van ser capturats en
autèntics enginys antics”. El soroll de la bomba de Notre Dame – que remuntava
l'aigua del Sena per al consum dels parisencs - va ser restaurat:
l'investigador va registrar un molí d'aigua amb el vell, i després tornat a
treballar el so en funció de la mida (estimada) de les aspes de la bomba de
Notre Dame.
El projecte, que fou presentat el 16 i
17 de juny al saló Innovatives SHS a la Ciutat de les Ciències, està destinat
principalment a atraure els museus històrics ansiosos de mostrar el patrimoni
de la seva ciutat. Desenvolupat en una plataforma de videojocs per integrar
fàcilment el so i el moviment per a la reconstrucció 3D, està disponible en
tots els tipus de mitjans: terminals, tauletes ... "Aquest és un projecte
d'investigació que continuarà evolucionant, diu Mylène Pardoen. Hi ha plans per
integrar aviat les màquines avui absents i per a permetre a l’
"espectador" a passejar de forma totalment autònoma pels carrers del
barri. "
Notes
(1). Entre els
quals el Centre interdisciplinaire
de réalité virtuelle (Cireve), el Groupe Évolution des procédés et des objets
techniques (Epotec) i el Centre de recherches historiques-Laboratoire de
démographie et d’histoire sociale (CNRS/EHESS).
Traduit del francès per Joan Tafalla: Ecoutez le Paris du XVIII siècle
Un programa de ràdio sobre aquesta qüestió: ECOUTER PARIS, ÉCOUTER LES VILLES DU MONDE Ecouter Paris au XVIIIe siècle