Pàgines

dissabte, 31 de desembre del 2022

CONVERGÈNCIES CULTURALS PREOCUPANTS

Joan Tafalla
 
La convergència cultural entre nacionalistes gran-espanyols i nacionalistes gran-russos va quedant cada cop més palesa per a qualsevol segueixi amb una mica d'atenció el desenvolupament dels esdeveniments. Aquesta afirmació és aplicable tant a nacionalistes de gran nació russos com espanyols, tant de dretes o d'extrema dreta, com a nacionalistes de gran nació que es consideren d'esquerres, inclosos aquells que es consideren comunistes.

Amb la finalitat de tractar d'evitar la censura pro-OTAN dels mitjans de comunicació del Regne de Borbònia, cada dia llegeixo les nombroses entrades que es publiquen a quatre grups de Telegram de caire pro-rus. Ho faig en cerca d'informació i anàlisis alternatius sobre la guerra. Junt a informacions d'interès i a alguns articles d'anàlisi útils, hi llegeixo també molta propaganda de guerra.

Contrastar les dues propagandes de guerra em serveix per a intentar aconseguir una millor informació. És clar que tot plegat costa molt de temps i força mirada crítica i, a ser possible, informada. No sempre puc dedicar a aquestes lectures prou de temps, ni sempre posseeixo informació suficient. Per tant, incorro en el perill d'equivocar-me, de ser enganyat temporalment o de manera definitiva i també d'auto-enganyar-me degut meu biaix cultural-polític. Els acords de Minsk de 2014 és un dels casos en que la propaganda pro-alemanya m'ha enganyat des de setembre de 2014 fins a les recents declaracions d' Angela Merkel:

 
Sembla ser que Putin també va ser enganyat o ho va fer veure.

També hi trobo en aquests grups massa brossa "erudita" de caire roig-negre, sovint d'una qualitat ínfima. Aquest article va d'aquest gènere literari que inunda les xarxes.

Tornem al tema:
 
Deia a l'inici que la convergència cultural entre nacionalistes gran russos i nacionalistes gran-espanyols es fa cada cop més evident. En alguns casos ( veure Vaquero, Armesilla, epígons de Bueno i d'altres variants roig-pardes) la convergència assoleix nivells molt elevats. Realment preocupants.

Diversos articles ( tant de "dretes" com d' "esquerres" en estranya amalgama) publicats en aquest grups de telegram pro-russos, se solen glosar explícitament o implícita les tesis de Duguin, o d'altres teòrics de la "guerra de civilitzacions" del camp nacionalista gran-rus.
 
Els principals arguments que s'hi troben son : 
 
- una confusió recurrent entre la Rússia actual i la URSS. S'obliden les evidents diferències històriques i de classe entre el "socialisme real" i el règim actual de ultra-capitalista. Per a alimentar aquesta confusió recurrent es fan amalgames intolerables des de el punt de vista del rigor històric mínim.
 
- una confusió recurrent entre Stalin i Putin ( ambdós son valorats i amalgamats de manera totalment acrítica). S'obliden les evidents diferències històriques entre ambdós estadistes, s'obliden les funcions desenvolupades en moments històrics diferents, es menysté la natura dels estats que comandaven i a quines classes socials representen ambdós. 
 
- Es repeteixen fins a cansar al lector més pacient (jo, per exemple), la crítica de Putin a Lenin sobre la formació de la URSS. Per a una crítica de les mentides de Putin sobre Lenin mireu l'article que Realitat em va publicar en tres parts:   
 
- En aquests grups hi  trobem sovint articles on s'equiparen l'imperi tsarista i l'imperi anomenat "hispànic", quins enemics comuns seríen i haurien estat els USA. És en aquests exercicis d' "història comparativa" és on es pot localitzar més casos de nostàlgia imperial compartida entre nacionalistes russos i espanyols siguin de dretes o d' "esquerres". Només cal afegir que la majoria d'aquest articles no son pròpiament exercicis seriosos d'història comparada sinó més bé amalgames abusives i maldestres entre fets, personatges i processos  diversos i difícils de comparar.
 
Us poso un exemple d'allò que vull dir. Ahir, 31 de desembre de 2022, vaig trobar i llegir una "joia" com la que us comparteixo a continuació. Llegiu-la, és breu. Cal conèixer l'enemic:
 
 

No m'ha sorprès, en porto llegides unes quantes d'aquestes "joies". Però em semblen paradigmàtiques d'aquesta cultura nostàlgica del nacionalisme imperial espanyol. En aquest cas, és obertament dretana. Però escolteu alguns dels nombrosos videos de Vaquero, dels textos d' Armesilla o de qualsevol dels epígons de Bueno i hi trobareu ressonàncies preocupants.

Trobareu a l'article un compendi de l'argumentari de l'extrema dreta que corre per les xarxes. Un argumentari que sol ser recuperat  pels nacionalistes gran-espanyols d'esquerres", encara que ho facin camuflant el seu nacionalisme pro-imperial entre tòpics d'un marxisme grollerament determinista i positivista. Això sí, el determinisme d'aquests individus ha fet un pas endavant: el seu determinisme ja no és barroerament economicista. Han adoptat el dogma de la geo-política com a determinant absolut, contra el que res no es pot fer. Això els dóna un to doctoral i enterat encara més insuportable. La construcció d'una voluntat col·lectiva des de baix ja no és possible, sinó un intent reaccionari i contraproduent. Obliden la teoria de l'imperialisme de Lenin i la seva concepció de la baula feble de la cadena. LA ruptura revolucionaria, el socialisme son somnis utòpics.

Cal refiar-ho tot al desenvolupament de les forces productives a Xina i a Rússia i a la victòria d'Euràsia sobre els USA i els seus vassals de l'UE.  Així doncs, per a combatre l'hegemonia imperial USA cal aliar-se amb els qui varen destruir el socialisme a l'URSS, amb les folles construccions duginistes, amb el fonamentalisme hindu que governa a la Índia de manera para-feixista, amb el feixisme jomeinista, amb Erdogan que massacra els kurds... e via dicendo.

Ja ho diu en Vaquero: la lluita ja no és entre dreta i esquerra, sinó entre sobiranistes ( de grans estats, és clar) i els USA. La lluita dels pobles oprimits per la seva autodeterminació es considera un obstacle sino un factor directament regressiu. El socialisme que vindrà a partir del prodigiós desenvolupament econòmic de Xina, necessita grans espais i no pobles auto governats, sobirans i que construeixin una cooperació internacional entre iguals. Per a Vaquero i els seus sequaços, el pensament crític anti-colonialista, el feminisme, la lliure determinació de la orientació sexual de cadascú, la defensa dels drets humans dels immigrants tot això son pura brossa petit-burgesa. Per a els epígons de Bueno, l'imperi espanyol fou "constructiu" i la "llegenda negra" és íntegrament falsa. Les independències a l'Amèrica Llatina foren un error històric, i així fins el vòmit.

Com deia al principi, convergències culturals preocupants.

- - - - - - - -

Acabo amb un altre exemple, encara més preocupant trobat en un d' aquests grups de Telegram en que conviuen Stalin, Putin, extrema dreta i nacionalismes nostàlgics dels grans imperis ( en aquest cas de Kaiserreich) és aquest:
 
 

Alguns haurien de revisar les seves "amistats perilloses", però no és previsible que ho facin.

Sabadell, 1 de gener de 2023 


dilluns, 26 de desembre del 2022

Antonio Gramsci: la voluntat pot vèncer els esquemes.

El passat 2 de desembre de 2022, vaig anar als estudis de Ràdio Castellar del Vallès, per a xerrar sobre Antonio Gramsci amb en Sergio Rodríguez, director del programa "A les portes de Troia". Va participar activament en el programa l'historiador Albert Abril.

A les Portes de Troia és un interessantíssim programa setmanal sobre temes històrics que s'emet a la Xarxa de Comunicació Local de Catalunya. Son ja 387 boníssims programes, que jo vaig escoltant mentre passejo i que em serveixen aprendre més sobre història. Us els recomano vivament. Properament intervindrà el camarada i amic Alejandro Andreassi.

Podeu escoltar el podcast aquí: 

A les portes de Troia 332 - Antonio Gramsci i l'hegemonia cultural

Espero que us agradi.

Durant el programa en Sergio Rodríguez ha inclós tres cançons revolucionàries italianes emocionants en tant que mostren com les classes subalternes son capaces de crear cultura contra-hegemònica. Alló que l'antropòleg comunista, gramscià i hegelià anomenava un "folklore progressiu", és a dir una cultura popular autònoma de les classes dominants.

En primer lloc us poso l'himne pagès "La Lega". La versió que us poso és la que apareix a la pel·lícula "Novencento".

 


Adjunto la lletra en italià:


La Lega
Sebben che siamo donne
Paura non abbiamo
Per amor dei nostri figli
Per amor dei nostri figli
Sebben che siamo donne
Paura non abbiamo
Per amor dei nostri figli
Socialismo noi vogliamo*
Estribillo :
O li o li o la
E la lega la crescerà
E noialtri socialisti
E noialtri socialisti
O li o li o la
E la lega la crescerà
E noi altri lavoratori
Vogliamo la libertà
E la libertà non viene
Perchè non c'è l'unione
Crumiri col padrone
Crumiri col padrone
E la libertà non viene
Perchè non c'è l'unione
Crumiri col padrone
Son tutti da ammazzar
Estribillo
Sebben che siamo donne
Paura non abbiamo
Abbiamo delle belle buone lingue
Abbiamo delle belle buone lingue
Sebben che siamo donne
Paura non abbiamo
Abbiam delle belle buone lingue
E ben ci difendiamo
Estribillo
E voialtri signoroni
Che ci avete tanto orgoglio
Abbassate la superbia
Abbassate la superbia
E voialtri signoroni
Che ci avete tanto orgoglio
Abbassate la superbia
E aprite il portafoglio
O li o li o la
E la lega la crescerà
E noialtri lavoratori
E noialtri lavoratori
O li o li o la
E la lega la crescerà
E noialtri lavoratori
I vuruma vess pagà
O li o li o la
E la lega la crescerà
E noialtri socialisti
E noialtri socialisti
O li o li o la
E la lega la crescerà
E noialtri socialisti
Vogliamo la libertà

La segona cançó  que en Sergio Rodríguez ha incorporat al pod cast és la versió original de Bella Ciao, que era un himne de les "mondine" les pageses que treballaven als arrossars. Posteriorment, aquest himne de les dones treballadores va ser adoptat pels partisans antifeixistes que van adaptar les lletra a les condicions de la lluita armada. 

A la primera part el video que comparteixo hi podeu trobar la versió de les mondine. A la segona part la versió dels partisans.

 
 
 


Lletra de les Mondine en italià:


Bella Ciao (Delle Mondine)
Le Mondine

Alla mattina appena alzata
O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao ciao
Alla mattina appena alzata
In risaia mi tocca andar

E fra gli insetti e le zanzare
O bella ciao
E fra gli insetti e le zanzare
Duro lavoro mi tocca far

Il capo in piedi col suo bastone
O bella ciao
Il capo in piedi col suo bastone
E noi curve a lavorar

Il capo in piedi col suo bastone
O bella ciao
Il capo in piedi col suo bastone
E noi curve a lavorar

O mamma mia, o che tormento!
O bella ciao
O mamma mia, o che tormento
Io ti invoco ogni doman

E ogni ora che qui passiamo
O bella ciao
E ogni ora che qui passiamo
Noi perdiamo la gioventù

Ma verrà un giorno che tutte quante
O bella ciao
Ma verrà un giorno che tutte quante
Lavoreremo in libertà

Ma verrà un giorno che tutte quante
O bella ciao
Ma verrà un giorno che tutte quante
Lavoreremo in libertà

 -----

Lletra dels partisans: 

Una mattina mi son' svegliato
O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao
Una mattina mi son' svegliato
E ho trovato l'invasor

O partigiano, portami via
O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao
O partigiano, portami via
Ché mi sento di morir

E se io muoio da partigiano
O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao
E se io muoio da partigiano
Tu mi devi seppellir

E seppellire lassù in montagna
O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao
E seppellire lassù in montagna
Sotto l'ombra di un bel fior

Tutte le genti che passeranno
O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao
Tutte le genti che passeranno
Mi diranno: Che bel fior

E quest' è il fiore del partigiano
O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao
E quest'è il fiore del partigiano
Morto per la libertà

E quest'è il fiore del partigiano
Morto per la libertà

----

La darrera cançó que en Sergio Rodríguez ha posat al podcast és Avanti Popolo, que era l'himne nacional del Partit Comunista Italià. Us comparteixo un video commovedor: la darrera que l'himne es va cantar a una Festa de l'Unità. Va ser a Gènova l'Any 1989. A l'estrada si pot veure el secretari general Achille Occhetto i la resta de la nomenclatura dirigent que varen disoldre el PCI, per a format el Partito Democratico della Sinistra. Una traició en tota regla als orígens i als objectius que portaren a crear el PC d'I l'any 1921 al congrés de Livorno. 

Les imatges son terribles. Un poble comunista cantant al davant d'una nomenclatura anti-comunista que es disposava a dissoldre el partit, en la darrera Festa de L'Unità. Podria haver triat un altre video però he pensat que aquest permet fer una reflexió de com les organitzacions que neixen per a fer la revolució, poden se anul·lades i destruides per la burocràcia. Si no posen els mitjans per a evitar-ho.


 

 


dijous, 15 de desembre del 2022

 Com sorgeix un ordre nou a les entranyes del vell ordre?

Quan pensem en el conjunt de fenòmens socials que s'inclouen al polisèmic concepte de revolució sorgeixen nombroses preguntes:

1. Com sorgeix de manera lenta i molecular, des dels racons més intricats i capil·lars de les entreteles de la vella societat un moviment social que, en circumstàncies molt determinades podria acabar superant-la?
2. Els milions de dones i homes que, tot i no haver-ho projectat ni imaginat, es veuen abocats a participar en una revolució, com acumulen i socialitzen les seves experiències fins arribar a la conclusió de la necessitat ineludible d'un canvi radical?
3. Com es creen noves cultures materials de vida o de quina manera es recreen o es reinterpreten les velles tradicions per tal de donar respostes a les qüestions urgents de l'actualitat?
4. En quines maneres les classes subalternes assagen de manera gairebé imperceptible nous usos i costums en els intersticis del teixit social de la vella societat i com aquesta acumulació va creant un nou ordre social a l'interior de l'antic règim?
5. Com es produeix aquesta mena de paradoxa gramsciana que perquè una classe subalterna s'elevi a la condició de classe nacional o dirigent ha d'haver conquerit prèviament l'hegemonia a la societat?


divendres, 24 de juny del 2022

Militància íntegra i profunditat cultural considerable

 


Tot fent una petita traducció trobo una paraula italiana que no coneixia: "integerrima".
És un adjectiu superlatiu que en el text acompanya un substantiu: "militanza". O sigui haig de traduir la locució: "integerrima militanza".
 
Miro el Treccani. Generós com sempre, m'ofereix la següent definició:
 
"integèrrimo agg. [dal lat. integerrĭmus, superl. di intĕger «intero, intatto»]. – Superlativo di integro, riferito a persona di assoluta rettitudine morale: funzionario, magistrato i.; uomo di vita, di costumi integerrimi. In botanica, con sign. etimologico, termine linneano per indicare un organo (foglia, ecc.) con margine privo anche delle più piccole intaccature. ◆ Avv. integerrimaménte, con assoluta onestà e rettitudine: ha sempre esercitato integerrimamente il suo ufficio".
 
O sigui: segurament hauria de traduir "integérrima militanza" així: "militància íntegra, o honesta o recta". A veure quin adjectiu triaré. S'admeten suggeriments.
 
El text aplica aquesta locució a un Brigadista Internacional i després partisà comunista italià: Francesco Scotti, a qui el text atribueix, a més una altra qualitat: "notevole spessore culturale". O sigui: "una profunditat cultural notable". 
 
Fins que vaig iniciar aquesta traducció, no sabia res d'aquest company de lluita en la lluita pel socialisme i la democràcia. Mai no havia sentit parlar d'ell. De fet, ell va morir dos anys després de que jo, amb divuit anys iniciés la meva ruta de militant comunista.


Francesco Scotti (1910-1973), fou comissari polític de l'Èxercit Popular de la República, primer de la 123 brigada mixta. 
Segons la Wickipèdia, va fer amistat i combaté al costat de l'estimat Avel·li Artís Gener. Després al 60è cós d'Exèrcit. 
Al setembre de 1936 coneix Carmen Español, mestra lleidatana i republicana afiliada a la FETE-UGT. Després de sortir d'Espanya va ser internat a França. El 17 de febrer de 1941 Carmen i Francesco van formalitzar la seva situació al consolat italià de Tolosa. Van tenir dos fills.

Tornà a Itàlia per donar suport a Luigi Longo, i fou entre els dirigents més fiables de la Resistència a Llombardia i Piemont. Després fou secretari d'organització del PCI i diputat.
Francesco Scotti era membre d'una saga de militants avui gairebé estingida.
Temps era temps, aquests perfils de militants i de quadres no eren un mite legendari. Eren de carn i ossos i te'ls trobaves a les reunions del partit. Jo n'he conegut algun com ell primer quan militava al PSUC i després quan militava al PCC.
Eren el fil que unia el passat amb el present i amb el futur.
 

 


Fonts:

Archivio Audiovisivo del Movimento Operiao e Democratico

 

Memòria Històrica de les Brigades Internacionals SIDBRINT 

 

Francesco Scotti a la Wickipèdia

divendres, 3 de juny del 2022

Àlbum de vídeos i fotografies de la presentació del llibre "A Contracorriente" d'Eduardo Abad

Videos i fotografies de la presentació del llibre d’ Eduardo Abad García, “A contracorriente: Las disidencias ortodoxas en el comunismo español (1968-1989)”, a la Festa de Realitat, Parc Josep Serra i Martí, barri de Canyelles, Barcelona, 28 de maig de 2022.

Varen intervenir  Laura Rozalén, Joan Tafalla i el propi Eduardo Abad. A continuació penjo els videos de les tres intervencions i diverses fotografies.  

Demano disculpes per les deficiències d'enquadrament i de so. Son producte de la precarietat dels mitjans amb que treballen. Però no ens rendim en la nostra voluntat de rescatar la història del PCC de l'oblit i del silenci.

 

Intervenció de Laura Rozalén




Intervenció de Joan Tafalla
 

 Intervenció d'Eduardo Abad

Àlbum de fotografies

Si algún lector d'aquest blog té alguna fotografia més me les pot enviar i les publicaré amb molt de gust.

Nosaltres, els “ortodoxes”

 Davant d’un llibre que per fi explica la nostra història

 

Joan Tafalla

 

Notes per a ser llegides en la presentació del llibre d’ Eduardo Abad García, “A contracorriente: Las disidencias ortodoxas en el comunismo español (1968-1989)”, a la Festa de Realitat, Parc Josep Serra i Martí, barri de Canyelles, Barcelona, 28 de maig de 2022.

 





Bon dia a tothom,

A l’hora d’intervenir en la presentació d’aquest llibre, no puc deixar de recordar una entrevista que l’autor en va fer un mati de l’1 de juliol de l’any 2018, a Xixón, aviat farà quatre anys. A partir aquell moment, Eduardo m’havia transformat en font oral, o sigui en peça de museu.

Avui quatre anys després, es fa difícil fer de presentador d’un llibre del que tu mateix ets font oral.

Passats aquests anys, la lectura del llibre m’ha portat a pensar en el col·lectiu de més de set mil militants que vàrem formar el PCC com a part de la tercera onada d’allò que l’autor anomena com una “dissidència ortodoxa”. Mai no havia pensat en la nostra experiència des de aquesta òptica.

Certament, nosaltres, érem aquells que en el cinquè congrés del PSUC, vàrem derrotar l’euro-comunisme amb un moviment endògen i sorgit des de baix. Érem aquells que, un cop purgats, expulsats i reprimits vam haver de formar el PCC en el sisè congrès els dies 10, 11, 12 i 13 d’ abril de 1982. Nosaltres érem els que no acceptàrem mai cap dels sambenitos que ens varen penjar: que si pro-soviètics, que si sectaris, que si dogmàtics, que si afganesos, Arribaren a qualificar-nos, amb un punt de racisme euro-cèntric com a “afros”. Hem dut aquests qualificatius penjats a l’esquena en forma de llufa durant dècades. Alguns els portem penjats encara.

Davant la campanya denigradora de la premsa burgesa i dels eurocomunistes,  gent com Joan Ramos, en Pere Ardiaca, Josep Serradell, Lluís Romero, Esteban Cerdan, Josep Miquel Céspedes, Dolors Solis, Aurora Gómez, Margarida Abril, Neus Català, Leopoldo Espuny o tants d’altres que ja no estan entre nosaltres solien contestar el mateix: “Simplement, comunistes” o bé: “Comunistes i punt”.

Pels testimonis recollits entre gener i abril d’enguany entre els supervivents del primer Comité Central per a un llibre sobre aquell 40 aniversari puc afirmar que tant Mari Àngels Martínez, Lluïsa Muni, Montserrat Domingo, Joan Pallisé, la Maribel Nogué, en Manuel Gago, en Fernando González, Alfredo Clemente o la resta de testimonis recollits i que ja formen part del llibre no estan gens d’acord amb cap d’aquests sambenitos. La majoria d’ells segueixen considerant-se “comunistes i punt”. No tots es consideren comunistes, però això, quaranta anys després, també és natural.

Entre parèntesi, el llibre està a punt d’entrar a impremta. Esperem que surti a la llum durant la tardor d’enguany. I compta també amb una participació de l’amic Eduardo Abad, a qui des de aquí li agraeixo molt la peça que ha escrit sobre la presencia, o millor dit l’ absència del PCC en la historiografia sobre el comunisme català.

Aquell orgull identitari comunista no va ser prou per a combatre l’estigma i la desqualificació, o simplement, per a trencar el silenci entorn de nosaltres. Quaranta anys d’història ens ho demostren. Una forta identitat política, una cosmovisió és condició necessària per a bastir un projecte emancipatori. Però insuficient és una condició insuficient.

A més d’identitat cal tenir una estratègia per a la via catalana al socialisme, cal tenir una política sindical i d’aliances, cal construir un partit, entés com a intel·lectual col·lectiu. Sóc testimoni, molts dels que esteu aquí avui amb nosaltres també en sou de testimonis de que ens varem lliurar a aquesta tasca de construcció amb totes les nostres forces. 

Per posar un sol exemple, la proposta de Front d’Esquerres feta pel PCC i que data de 1986 segueix éssent un eix imprescindible de la política democràtica i de progrés a Catalunya.

Llavors, crec que la majoria dels del PCC podríem dir que volíem ser “ortodoxament” comunistes. Fèiem del comunisme i de la seva història, una història recreada, una comunitat imaginada tal com ens hauria agradat que fora. En fèiem una espècie d’allò que Gramsci i Mariàtegui, seguint a Georges Sorel anomenàven un mite mobilitzador. Per a nosaltres, el comunisme era una cosmovisió, una concepció del món que donava sentit a la nostra vida. Per a molts aquesta visió segueix ben vigent.

És en aquest sentit que crec que es podria dir que sí, que nosaltres érem un conjunt comunistes ortodoxos. Un conjunt actiu i operant. No un conjunt d’estàtues de sal amb el cap girat cap enrere. Érem ortodoxes en el sentit que Georges Luckács donava a aquesta paraula: « Aquesta ortodòxia no és la guardiana de les tradicions, sinó la anunciadora sempre alerta de la relació de l`’instant present i les seves tasques amb la totalitat del procés històric. Així les paraules del Manifest comunista sobre las tasques de la ortodòxia i dels seus portadors, els comunistes, no han envellit i segueixen éssent vàlides». Fa molt bé Eduardo Abad en haver posat aquestes paraules con exerg del seu llibre. Aclareix suficientment el significat que ell li dona.

De tota manera no està gens de més que recordi que nosaltres la gent del PCC, en la pràctica no estàvem gens d’acord amb una idea d’ortodòxia entesa com encarcarament, com a rigidesa, com a visió estàtica i congelada de la nostra cultura de vida, de la nostra concepció del món. Pel contrari per a nosaltres el comunisme, la història del PSUC i del PCE que reivindicàvem com un mite positiu, obert, dinamitzador, trencador, revolucionari.

Nosaltres érem una altra cosa.

Nosaltres érem una anomalia, una molèstia, un gra al cul en el procés de consolidació del règim del 78. Érem els que no ens conformarem a la transacció entre Carrillo i el post-franquisme.

Érem aquells que ens varen resistir als Pactes de la Moncloa.

Érem aquells que no van acceptar la bandera borbònica com a símbol del partit. Érem els no hem abandonat mai la proposta republicana i del dret d’autodeterminació. Érem aquells que no volguerem que l’amnistia servís per a donar immunitat als assassins i torturadors.

Érem els que sempre hem estat encontra de l’enterrament euro-comunista de la memòria del maquis, o de les desenes de morts a les cunetes.   

Érem els que ens resistirem a la liquidacio del caràcter socio-polític i de classe del sindicalisme.

Érem els que s’oposaven a l’entrada a la CEE i a l’OTAN. Érem els que ens oposàvem a l’ús civil i militar de l’energia nuclear. Érem les restes resistents del moviment popular dels barris que no havien estat cooptades a les institucions amb l’arribada dels ajuntaments escollits per sufragi universal. Érem aquells que ens oposàvem al model de creixement urbà en taca d’oli de l’àrea metropolitana.

Calia anorrear-nos, combatre’ns sense pietat, calia fer-nos desaparèixer.

Els instruments usats foren la repressió, l’estigma i la desqualificació o el silenci. També la repressió i la cooptació. Un editorial de La Vanguardia va arribar a reclamar la intervenció del ministeri de l’Interior; la resta de la premsa burgesa udolova insults i amenaces tot donant tot l’espai informatiu a Jordi Solé Tura, a Jordi Borja, a Antoni Gutiérrez Díaz a Gregorio López Raimundo i tant d’altres, mentre ens negava el més mínim dret de rèplica. A petició dels euro-comunistes, el govern civil destituí diversos equips municipals, inclosos els alcaldes de Montcada i de Barberà del Vallès tot usant una llei de règim local franquista. Els euro-comunistes dissolgueren Federacions de CCOO i seccions sindicals. Res no era prou contra nosaltres, els comunistes ortodoxos.

Sobre tots aquests fets la immensa majoria de la historiografia del comunisme català i espanyol, s’ha mogut sobre les aquestes mateixes dues vies: l’estigma reduccionista o el silenci. Hi han excepcions, és clar. Però confirmen la regla.

Eduardo Abad trenca el silenci

Ara, per primer cop, aquesta obra d’ Eduardo Abad ve a trencar el silenci sobre nosaltres, els del PCC. Ho fa, és clar, dins del marc més ampli d’una recerca sobre un fenomen més amplia que nosaltres. Allò que l’autor anomena les “tres onades de la dissidència ortodoxa”. L’obra que tenim a les mans i davant dels ulls és l’adaptació editorial de la tesi doctoral que, dirigida per Francisco Erice fou llegida per l’autor a Oviedo l’any 2018.

A partir d’ara ja no es podrà dir que el PCC no té qui li escrigui. Encara que, donat que l’arc cronòlogic abordat en aquest llibre arriba fins 1989, ho he de dir una història del PCC que arribi fins al congrés d’unitat de 2014 està per escriure. També estan per escriure monografies sobre la composició social, sobre la lluita feminista de les comunistes, sobre el nostre treball sindical o sobre la militància ecologista i anti-nuclear del nostre partit. També està per escriure una història dels CJC, una organització que ha donat tants quadres al comunisme i, en general a l’esquerra catalana. A l’Arxiu Josep Serradell hi desem tota la documentació necessària per a fer totes aquestes recerques. I, naturalment la posem a disposició dels investigadors.

Per`ara cal parlar del llibre pioner de l’amic Eduardo Abad. Un llibre trencador de silencis.

Per a fer historia en el sentit historiogràfic de la paraula calen fonts. Eduardo ha basat la seva investigació en nombroses fonts orals i escrites. Entre les fonts orals ha realitzat 46 entrevistes a persones de tota Espanya. Per tant crec que es pot afirmar que el llibre ha comptat amb una representació suficient de tot el vano de forces i tendències que formaren part d’aquelles tres onades de dissidència respecte de l’eurocomunisme. Ha comptat també amb nombroses fonts escrites desades de diversos arxius, tant institucionals com personals. L’equip que treballem en la construcció de l’arxiu Josep Serradell ens honorem en haver-li obert les nostres portes i en haver-lo ajudat en tot allò que ha estat possible.

Acabo amb una petita observació que no és crítica sinó que és per a el diàleg sobre nosaltres, els del PCC. Com alguns potser sabeu, he avançat la hipòtesis interpretativa de que el trencament del PSUC i per tant, la formació del PCC no foren ni producte de la intervenció estrangera ni l’origen del retrocés del PSUC i del PCE. Coincidim plenament amb l’Eduardo en que les causes foren endògenes i que la derrota del comunisme català i espanyol en la transició fou la causa de la divisió i no pas a l’inrevés. També he avançat la hipòtesi de que la crisi del comunisme català d’aquells anys fou un epifenomen de la derrota del projecte de ruptura democràtica en la “transacció” de la dictadura al règim del 78.

La lectura del llibre m’ha permès tenir una visió més global d’aquell procés, formular-me noves preguntes sobre aquesta qüestió, ampliar la problemàtica i els camps de recerca. En una espècie de feed-back, l’arxiver en que la vida m’ha transformat rep d’aquest llibre noves inspiracions a l’hora de classificar de catalogar els nostres forns documentals i a l’hora de cercar-ne de nous. Tot l’equip de l’Arxiu Josep Serradell li està molt agraït a l’Eduardo Abad per aquest llibre inspirador.

Esperem amb impaciència els seus propers treballs i recerques.

Moltes gràcies Eduardo, pel teu treball de recerca. Moltes gràcies per trencar el silenci. Moltes gràcies per tota la resta del teu projecte d’investigació. Moltes gràcies per accedir a fer la primera presentació a Catalunya del teu llibre en el marc de la festa dels comunistes de Catalunya, en la festa de Realitat!

Altres treballs historiogràfics d’ Eduardo Abad

El lector podrà trobar altres treballs historiogràfics d’ Eduardo Abad a la web de l’ Arxiu Josep Serradell: https://arxiujosepserradell.cat/estudis-historiografics/ 

 

- El otoño de Praga. Checoslovaquia y la disidencia ortodoxa en el comunismo español (1968-1989)

- Entre el internacionalismo proletario y la disciplina de partido. Los comunistas asturianos ante la crisis de Checoslovaquia.

- La España actual: Cuarenta años de historia (1976-2016)

- Las flores y los tanques. Un regeso a la Primavera de Praga, de Luis Zaragoza

- Los xugos pa xuncir, les fleches pa pinchar. Guerra y represión en Asturias: concejos de Cangas de Onís y Parres (1937-1945)

- Ortodoxos, disidentes y revolucionarios. El proyecto político de los comunistas españoles fieles al campo socialista (1968-1980)

- ¿Reforma o ruptura? Una aproximación crítica a las políticas del Partido Comunista de España entre 1973 y 1977, de Enrique González de Andrés

- Romper el consenso. La izquierda radical en la Transición española (1975-1982), de Gonzalo Wilhelmi

- Una ortodoxia transnacional. Notas sobre la historia cruzada entre el PCP y los leninistas españoles

- Congreso Internacional sobre la crisis del Movimiento Comunista Internacional. - 50 aniversario de la invasión de Checoslovaquia (1968-2018). Uviéu, 18-19 octubre 2018.

- (In)Controlados. Violencia ultraderechista nel tránsitu a la democracia.