Pàgines

dilluns, 11 de gener del 2016

Escoltant el Paris del segle XVIII

La musicòloga Mylène Pardoen ha reconstruït l'ambient sonor de la zona Gran Chatelet de París, al segle XVIII. Presentat al Saló de la valoració de les humanitats i les ciències socials en la Ciutat de les Ciències i de l'Industria, el projecte combina els historiadors i especialistes de 3D.
París com no l’heu escoltat mai! És l'experiència oferta per la musicòloga Mylène Pardoen, del laboratori Passages XX-XXI, a través del projecte Bretez (1). Un nom que no va ser triat per casualitat: la primera reconstitució històrica sonora ha estat concebuda per aquest col·lectiu de historiadors, sociòlegs i especialistes 3D1, sobre el teló de fons el París del segle XVIII cartografiat en el famós plànol de Turgot-Bretez de 1739. Turgot, prebost dels mercaders de París, fou el comanditari  i Bretez, fou l'enginyer a càrrec de cartografiar els carrers i edificis de la capital.
70 quadres de so.
Es precisament en el barri del Gran Châtelet, entre el Pont au Change i el Pont Notre-Dame, on el vídeo de 8 minuts 30 transporta al visitant als sons del Paris del Segle XVIII: "Vaig triar aquesta àrea, ja que concentra el 80% dels paisatges sonors de París de l'època, diu Mylène Pardoen. Ja sigui a través de les activitats que allí es troben – els comerciants, els artesans, els barquers, les bugaderes de la riba del Sena ... - o per la varietat de les acústiques possibles, com el ressò que s'escolta sota un pont o sota un passatge cobert ...  "Si ja hi vídeos amb so, aquesta és la primera vegada que una reconstrucció 3D es basa en l'entorn de so: altura dels edificis com materials en què estan construïts, de fang o pedra, de peu en compte el so percebut - suprimit, amplifica ... - i viceversa.


El paisatge sonor va ser reconstruït a partir de documents de l'època, incloent Le Tableau de París, publicat en 1781 per Louis-Sébastien Mercier,

i el treball dels historiadors com Arlette Farge,


especialista en Paris del segle XVIII, o Alain Corbin, conegut per les seves investigacions sobre la història dels sentits, o Yuri Carbonnier especialista de les cases sobre els ponts. Durant la visita,  se senten l’escataineig de les aus de corral, el brunzit de les mosques atretes per les parades del mercat del peix, el teler de gèneres de punt situat a la punta del Pont au Change, la raspadors dels adobers del carrer de la Pelleterie, el xoc de caràcters col·locats en el cas de la impressió del carrer de Gesvres ... i els crits incessants de les gavines, atretes pels molts residus que es trobaven a la capital. O sigui, en el total de 70 quadres de so.
Promoure el patrimoni
"Tots els sons són naturals, precisa Mylène Pardoen. Els de les màquines, per exemple, van ser capturats en autèntics enginys antics”. El soroll de la bomba de Notre Dame – que remuntava l'aigua del Sena per al consum dels parisencs - va ser restaurat: l'investigador va registrar un molí d'aigua amb el vell, i després tornat a treballar el so en funció de la mida (estimada) de les aspes de la bomba de Notre Dame.
El projecte, que fou presentat el 16 i 17 de juny al saló Innovatives SHS a la Ciutat de les Ciències, està destinat principalment a atraure els museus històrics ansiosos de mostrar el patrimoni de la seva ciutat. Desenvolupat en una plataforma de videojocs per integrar fàcilment el so i el moviment per a la reconstrucció 3D, està disponible en tots els tipus de mitjans: terminals, tauletes ... "Aquest és un projecte d'investigació que continuarà evolucionant, diu Mylène Pardoen. Hi ha plans per integrar aviat les màquines avui absents i per a permetre a l’ "espectador" a passejar de forma totalment autònoma pels carrers del barri. "

Notes
(1). Entre els quals el Centre interdisciplinaire de réalité virtuelle (Cireve), el Groupe Évolution des procédés et des objets techniques (Epotec) i el Centre de recherches historiques-Laboratoire de démographie et d’histoire sociale (CNRS/EHESS).
Traduit del francès per Joan Tafalla: Ecoutez le Paris du XVIII siècle