Pàgines

divendres, 3 de juny del 2022

Àlbum de vídeos i fotografies de la presentació del llibre "A Contracorriente" d'Eduardo Abad

Videos i fotografies de la presentació del llibre d’ Eduardo Abad García, “A contracorriente: Las disidencias ortodoxas en el comunismo español (1968-1989)”, a la Festa de Realitat, Parc Josep Serra i Martí, barri de Canyelles, Barcelona, 28 de maig de 2022.

Varen intervenir  Laura Rozalén, Joan Tafalla i el propi Eduardo Abad. A continuació penjo els videos de les tres intervencions i diverses fotografies.  

Demano disculpes per les deficiències d'enquadrament i de so. Son producte de la precarietat dels mitjans amb que treballen. Però no ens rendim en la nostra voluntat de rescatar la història del PCC de l'oblit i del silenci.

 

Intervenció de Laura Rozalén




Intervenció de Joan Tafalla
 

 Intervenció d'Eduardo Abad

Àlbum de fotografies

Si algún lector d'aquest blog té alguna fotografia més me les pot enviar i les publicaré amb molt de gust.

Nosaltres, els “ortodoxes”

 Davant d’un llibre que per fi explica la nostra història

 

Joan Tafalla

 

Notes per a ser llegides en la presentació del llibre d’ Eduardo Abad García, “A contracorriente: Las disidencias ortodoxas en el comunismo español (1968-1989)”, a la Festa de Realitat, Parc Josep Serra i Martí, barri de Canyelles, Barcelona, 28 de maig de 2022.

 





Bon dia a tothom,

A l’hora d’intervenir en la presentació d’aquest llibre, no puc deixar de recordar una entrevista que l’autor en va fer un mati de l’1 de juliol de l’any 2018, a Xixón, aviat farà quatre anys. A partir aquell moment, Eduardo m’havia transformat en font oral, o sigui en peça de museu.

Avui quatre anys després, es fa difícil fer de presentador d’un llibre del que tu mateix ets font oral.

Passats aquests anys, la lectura del llibre m’ha portat a pensar en el col·lectiu de més de set mil militants que vàrem formar el PCC com a part de la tercera onada d’allò que l’autor anomena com una “dissidència ortodoxa”. Mai no havia pensat en la nostra experiència des de aquesta òptica.

Certament, nosaltres, érem aquells que en el cinquè congrés del PSUC, vàrem derrotar l’euro-comunisme amb un moviment endògen i sorgit des de baix. Érem aquells que, un cop purgats, expulsats i reprimits vam haver de formar el PCC en el sisè congrès els dies 10, 11, 12 i 13 d’ abril de 1982. Nosaltres érem els que no acceptàrem mai cap dels sambenitos que ens varen penjar: que si pro-soviètics, que si sectaris, que si dogmàtics, que si afganesos, Arribaren a qualificar-nos, amb un punt de racisme euro-cèntric com a “afros”. Hem dut aquests qualificatius penjats a l’esquena en forma de llufa durant dècades. Alguns els portem penjats encara.

Davant la campanya denigradora de la premsa burgesa i dels eurocomunistes,  gent com Joan Ramos, en Pere Ardiaca, Josep Serradell, Lluís Romero, Esteban Cerdan, Josep Miquel Céspedes, Dolors Solis, Aurora Gómez, Margarida Abril, Neus Català, Leopoldo Espuny o tants d’altres que ja no estan entre nosaltres solien contestar el mateix: “Simplement, comunistes” o bé: “Comunistes i punt”.

Pels testimonis recollits entre gener i abril d’enguany entre els supervivents del primer Comité Central per a un llibre sobre aquell 40 aniversari puc afirmar que tant Mari Àngels Martínez, Lluïsa Muni, Montserrat Domingo, Joan Pallisé, la Maribel Nogué, en Manuel Gago, en Fernando González, Alfredo Clemente o la resta de testimonis recollits i que ja formen part del llibre no estan gens d’acord amb cap d’aquests sambenitos. La majoria d’ells segueixen considerant-se “comunistes i punt”. No tots es consideren comunistes, però això, quaranta anys després, també és natural.

Entre parèntesi, el llibre està a punt d’entrar a impremta. Esperem que surti a la llum durant la tardor d’enguany. I compta també amb una participació de l’amic Eduardo Abad, a qui des de aquí li agraeixo molt la peça que ha escrit sobre la presencia, o millor dit l’ absència del PCC en la historiografia sobre el comunisme català.

Aquell orgull identitari comunista no va ser prou per a combatre l’estigma i la desqualificació, o simplement, per a trencar el silenci entorn de nosaltres. Quaranta anys d’història ens ho demostren. Una forta identitat política, una cosmovisió és condició necessària per a bastir un projecte emancipatori. Però insuficient és una condició insuficient.

A més d’identitat cal tenir una estratègia per a la via catalana al socialisme, cal tenir una política sindical i d’aliances, cal construir un partit, entés com a intel·lectual col·lectiu. Sóc testimoni, molts dels que esteu aquí avui amb nosaltres també en sou de testimonis de que ens varem lliurar a aquesta tasca de construcció amb totes les nostres forces. 

Per posar un sol exemple, la proposta de Front d’Esquerres feta pel PCC i que data de 1986 segueix éssent un eix imprescindible de la política democràtica i de progrés a Catalunya.

Llavors, crec que la majoria dels del PCC podríem dir que volíem ser “ortodoxament” comunistes. Fèiem del comunisme i de la seva història, una història recreada, una comunitat imaginada tal com ens hauria agradat que fora. En fèiem una espècie d’allò que Gramsci i Mariàtegui, seguint a Georges Sorel anomenàven un mite mobilitzador. Per a nosaltres, el comunisme era una cosmovisió, una concepció del món que donava sentit a la nostra vida. Per a molts aquesta visió segueix ben vigent.

És en aquest sentit que crec que es podria dir que sí, que nosaltres érem un conjunt comunistes ortodoxos. Un conjunt actiu i operant. No un conjunt d’estàtues de sal amb el cap girat cap enrere. Érem ortodoxes en el sentit que Georges Luckács donava a aquesta paraula: « Aquesta ortodòxia no és la guardiana de les tradicions, sinó la anunciadora sempre alerta de la relació de l`’instant present i les seves tasques amb la totalitat del procés històric. Així les paraules del Manifest comunista sobre las tasques de la ortodòxia i dels seus portadors, els comunistes, no han envellit i segueixen éssent vàlides». Fa molt bé Eduardo Abad en haver posat aquestes paraules con exerg del seu llibre. Aclareix suficientment el significat que ell li dona.

De tota manera no està gens de més que recordi que nosaltres la gent del PCC, en la pràctica no estàvem gens d’acord amb una idea d’ortodòxia entesa com encarcarament, com a rigidesa, com a visió estàtica i congelada de la nostra cultura de vida, de la nostra concepció del món. Pel contrari per a nosaltres el comunisme, la història del PSUC i del PCE que reivindicàvem com un mite positiu, obert, dinamitzador, trencador, revolucionari.

Nosaltres érem una altra cosa.

Nosaltres érem una anomalia, una molèstia, un gra al cul en el procés de consolidació del règim del 78. Érem els que no ens conformarem a la transacció entre Carrillo i el post-franquisme.

Érem aquells que ens varen resistir als Pactes de la Moncloa.

Érem aquells que no van acceptar la bandera borbònica com a símbol del partit. Érem els no hem abandonat mai la proposta republicana i del dret d’autodeterminació. Érem aquells que no volguerem que l’amnistia servís per a donar immunitat als assassins i torturadors.

Érem els que sempre hem estat encontra de l’enterrament euro-comunista de la memòria del maquis, o de les desenes de morts a les cunetes.   

Érem els que ens resistirem a la liquidacio del caràcter socio-polític i de classe del sindicalisme.

Érem els que s’oposaven a l’entrada a la CEE i a l’OTAN. Érem els que ens oposàvem a l’ús civil i militar de l’energia nuclear. Érem les restes resistents del moviment popular dels barris que no havien estat cooptades a les institucions amb l’arribada dels ajuntaments escollits per sufragi universal. Érem aquells que ens oposàvem al model de creixement urbà en taca d’oli de l’àrea metropolitana.

Calia anorrear-nos, combatre’ns sense pietat, calia fer-nos desaparèixer.

Els instruments usats foren la repressió, l’estigma i la desqualificació o el silenci. També la repressió i la cooptació. Un editorial de La Vanguardia va arribar a reclamar la intervenció del ministeri de l’Interior; la resta de la premsa burgesa udolova insults i amenaces tot donant tot l’espai informatiu a Jordi Solé Tura, a Jordi Borja, a Antoni Gutiérrez Díaz a Gregorio López Raimundo i tant d’altres, mentre ens negava el més mínim dret de rèplica. A petició dels euro-comunistes, el govern civil destituí diversos equips municipals, inclosos els alcaldes de Montcada i de Barberà del Vallès tot usant una llei de règim local franquista. Els euro-comunistes dissolgueren Federacions de CCOO i seccions sindicals. Res no era prou contra nosaltres, els comunistes ortodoxos.

Sobre tots aquests fets la immensa majoria de la historiografia del comunisme català i espanyol, s’ha mogut sobre les aquestes mateixes dues vies: l’estigma reduccionista o el silenci. Hi han excepcions, és clar. Però confirmen la regla.

Eduardo Abad trenca el silenci

Ara, per primer cop, aquesta obra d’ Eduardo Abad ve a trencar el silenci sobre nosaltres, els del PCC. Ho fa, és clar, dins del marc més ampli d’una recerca sobre un fenomen més amplia que nosaltres. Allò que l’autor anomena les “tres onades de la dissidència ortodoxa”. L’obra que tenim a les mans i davant dels ulls és l’adaptació editorial de la tesi doctoral que, dirigida per Francisco Erice fou llegida per l’autor a Oviedo l’any 2018.

A partir d’ara ja no es podrà dir que el PCC no té qui li escrigui. Encara que, donat que l’arc cronòlogic abordat en aquest llibre arriba fins 1989, ho he de dir una història del PCC que arribi fins al congrés d’unitat de 2014 està per escriure. També estan per escriure monografies sobre la composició social, sobre la lluita feminista de les comunistes, sobre el nostre treball sindical o sobre la militància ecologista i anti-nuclear del nostre partit. També està per escriure una història dels CJC, una organització que ha donat tants quadres al comunisme i, en general a l’esquerra catalana. A l’Arxiu Josep Serradell hi desem tota la documentació necessària per a fer totes aquestes recerques. I, naturalment la posem a disposició dels investigadors.

Per`ara cal parlar del llibre pioner de l’amic Eduardo Abad. Un llibre trencador de silencis.

Per a fer historia en el sentit historiogràfic de la paraula calen fonts. Eduardo ha basat la seva investigació en nombroses fonts orals i escrites. Entre les fonts orals ha realitzat 46 entrevistes a persones de tota Espanya. Per tant crec que es pot afirmar que el llibre ha comptat amb una representació suficient de tot el vano de forces i tendències que formaren part d’aquelles tres onades de dissidència respecte de l’eurocomunisme. Ha comptat també amb nombroses fonts escrites desades de diversos arxius, tant institucionals com personals. L’equip que treballem en la construcció de l’arxiu Josep Serradell ens honorem en haver-li obert les nostres portes i en haver-lo ajudat en tot allò que ha estat possible.

Acabo amb una petita observació que no és crítica sinó que és per a el diàleg sobre nosaltres, els del PCC. Com alguns potser sabeu, he avançat la hipòtesis interpretativa de que el trencament del PSUC i per tant, la formació del PCC no foren ni producte de la intervenció estrangera ni l’origen del retrocés del PSUC i del PCE. Coincidim plenament amb l’Eduardo en que les causes foren endògenes i que la derrota del comunisme català i espanyol en la transició fou la causa de la divisió i no pas a l’inrevés. També he avançat la hipòtesi de que la crisi del comunisme català d’aquells anys fou un epifenomen de la derrota del projecte de ruptura democràtica en la “transacció” de la dictadura al règim del 78.

La lectura del llibre m’ha permès tenir una visió més global d’aquell procés, formular-me noves preguntes sobre aquesta qüestió, ampliar la problemàtica i els camps de recerca. En una espècie de feed-back, l’arxiver en que la vida m’ha transformat rep d’aquest llibre noves inspiracions a l’hora de classificar de catalogar els nostres forns documentals i a l’hora de cercar-ne de nous. Tot l’equip de l’Arxiu Josep Serradell li està molt agraït a l’Eduardo Abad per aquest llibre inspirador.

Esperem amb impaciència els seus propers treballs i recerques.

Moltes gràcies Eduardo, pel teu treball de recerca. Moltes gràcies per trencar el silenci. Moltes gràcies per tota la resta del teu projecte d’investigació. Moltes gràcies per accedir a fer la primera presentació a Catalunya del teu llibre en el marc de la festa dels comunistes de Catalunya, en la festa de Realitat!

Altres treballs historiogràfics d’ Eduardo Abad

El lector podrà trobar altres treballs historiogràfics d’ Eduardo Abad a la web de l’ Arxiu Josep Serradell: https://arxiujosepserradell.cat/estudis-historiografics/ 

 

- El otoño de Praga. Checoslovaquia y la disidencia ortodoxa en el comunismo español (1968-1989)

- Entre el internacionalismo proletario y la disciplina de partido. Los comunistas asturianos ante la crisis de Checoslovaquia.

- La España actual: Cuarenta años de historia (1976-2016)

- Las flores y los tanques. Un regeso a la Primavera de Praga, de Luis Zaragoza

- Los xugos pa xuncir, les fleches pa pinchar. Guerra y represión en Asturias: concejos de Cangas de Onís y Parres (1937-1945)

- Ortodoxos, disidentes y revolucionarios. El proyecto político de los comunistas españoles fieles al campo socialista (1968-1980)

- ¿Reforma o ruptura? Una aproximación crítica a las políticas del Partido Comunista de España entre 1973 y 1977, de Enrique González de Andrés

- Romper el consenso. La izquierda radical en la Transición española (1975-1982), de Gonzalo Wilhelmi

- Una ortodoxia transnacional. Notas sobre la historia cruzada entre el PCP y los leninistas españoles

- Congreso Internacional sobre la crisis del Movimiento Comunista Internacional. - 50 aniversario de la invasión de Checoslovaquia (1968-2018). Uviéu, 18-19 octubre 2018.

- (In)Controlados. Violencia ultraderechista nel tránsitu a la democracia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

divendres, 3 de setembre del 2021

Theodorakis: "Cal passar a l'ofensiva amb una política nacional, contra l'OTAN, les bases i els míssils americans i contra la crisi econòmica i cultural"

Theodorakis a Barcelona l’any 1983.

 

Joan Tafalla

Sabadell, 3 de setembre de 2021

 

 

Ahir 2 de setembre,  els mitjans de comunicació van anunciat la trista notícia la mort de Mikis Theodorakis. I malgrat el dictum escrit l’any 1851 per part d’un jove Marx una mica adanista[1], aquells que venim del segle  passat no podem deixar de venerar i enyorar la poesia i la música d’un dels majors artistes del revolucionari segle XX. I com ho va ser de revolucionari el segle passat!

Ara que els medis de comunicació burgesos s’entesten en recloure el perfil polític d’ aquell gran militant comunista en la cleda corporativa i reductiva de l’activisme; ara que els medis de l’esquerra institucional amaguen el fet que Mikis Therodorakis fou militant comunista durant la part més dura de la seva lluita contra el feixisme, potser convé desvetllar una petita història que mostra un aspecte del gran artista hel·lè ocultat curosament per la santa aliança de la cooptació i del transformisme de l’esquerra institucional. Esquerra institucional, un oxímoron similar “partido revolucionario institucional”.

 

Les vingudes de Theodorakis a Barcelona l’any 1983.

 

Theodorakis va venir a Barcelona diverses vegades. La més coneguda és la interpretació a l’Estadi Olímpic de Barcelona del Cant Olímpic que va composar per a la cerimònia d’inauguració dels jocs Olímpics de 1992[2]. L’ aspecte institucional i esportiu no pot disminuir ni amagar la solemnitat i la grandesa del “Canto Olímpico”.

Però nou anys abans, el 1983 es van produir dues vingudes de Theodorakis a Barcelona d’un caire ben diferent. Amb l’ajut de l’òrgan central del PCC Avant, que llavors jo dirigia, i d’altra premsa de l’ època, així com de la meva memòria miro de reconstruir els fets. Agrairé que altres camarades que els varen viure que m’ajudin, a completar el relat, complementant i corregint aquest text.

A principis de juny de 1983,  Theodorakis havia començat una gira estrenant per les terres d’ Espanya, el seu concert sobre el Canto General de Pablo Neruda, acompanyat de la llegendària Maria Farantouri i d’un cor molt ampli. Havia triomfat el diumenge 5 de juny a Saragossa el IV Festival Internacional de Música Popular, davant de 8.000 persones. [3]

El dilluns 6 de juny El Canto General fou interpretat davant de 3.000 persones al Palau de la música amb enorme èxit de públic, que celebrà amb els seus aplaudiments i el seu entusiasme la qualitat del text de Neruda i de la música de Theodorakis i de la veu de la Farantouri. 

 


El nº 48 de l’Avant, corresponent al 9 de juny de 1983[4] informa en portada i en la plana 8 de la primera vinguda del cèlebre compositor comunista a Barcelona, a principis de juny. Reprodueixo l’article a continuació: 

 

“Dilluns passat al Palau de la Música catalana, Mikis Theodorakis, va oferir un concert amb l'obra de Pablo Neruda "Canto General", musicada per ell. L’ entusiasme despertat entre el públic assistent va ser excepcional. El cèlebre músic y lluitador per la pau es va guanyar de nou al públic de Barcelona, qui malgrat l'escassa propaganda desplegada al voltant de l'acte, esgotà ràpidament les entrades. Ara, el cèlebre músic, Premi Lenin, anuncia la seva pròxima actuació el dia 24 de juny al Camp Nou.

Una delegació del Comitè Executiu, composta per Leopoldo Espuny i Joan Tafalla, va mantenir una entrevista el dia següent amb Theodorakis, en què es va produir un intercanvi d'opinions polítiques al voltant de la situació internacional, i del perill de guerra. Theodorakis va manifestar la seva greu preocupació per aquests temes així com per la situació política general del nostre país. En aquest terreny  manifestà la seva sorpresa perquè el conjunt de concerst havia de realitzar per tota Espanya, comptava en principi amb el suport i el finançament del Ministeri de Cultura i a l'arribar al nostre país, pel contrari, s'han trobat amb un mur d'excuses i de problemes, de manera que el suport promès s'ha convertit en no res. El ministeri de Cultura s’ haurà de plantejar aquest tema amb atenció ja que rebre una personalitat de l'altura internacional de Theodorakis no és una cosa que passi cada dia i el nostre país no està per anar fent desaires d'aquesta manera, per motius que nosaltres pensem que poden ser de caràcter polític.

A l'acabar l'entrevista Theodorakis, va realitzar una declaració exclusiva per a Avant:

"Estem passant un moment molt difícil i perillós. Vivim una època en la qual l’ imperialisme americà està en plena ofensiva. Tenim un davant obert a Amèrica Llatina, a la qual els americans volen transformar en un nou Vietnam. També tenim el capdavant de l'Orient Pròxim on es prepara també una guerra, i sobretot tenim el front d'Europa en què l'imperialisme ens vol transformar en una colònia econòmica i cultural nord-americana. Ara, amb la instal·lació dels míssils a Europa, els americans que volen transformar-la en una enorme base d'ofensiva contra els països socialistes. En els diversos països europeus, governats per partits socialistes - social-demòcrates- es donen greus situacions emmarcades en una crisi profunda. Es presenta en primer lloc un crisi econòmica que es va agreujant, en una crisi general, social, nacional i cultural: total. El paper dels comunistes és continuar de manera clara al costat de les forces dels països socialistes, en primer lloc de la URSS, que en aquest moment ostenta el paper de defensor de la pau mundial. A poc a poc cal passar a l'ofensiva, allà on sigui possible, amb una política nacional, contra l'OTAN, les bases i els míssils americans i contra la crisi econòmica i cultural''.

 


A la plana 8 del mateix número, l’Avant publica un article de Francesc Font, on s’emetia una crítica artística molt positiva del Canto General de Neruda-Theodorakis. Veiem algun extracte:

“La crítica que ha aparegut als diaris burgesos, des d’un aparent progressisme ha tingut una del tot admirable unanimitat: ha passat de llarg, amb un prudent silenci, el compromís polític i ideològic de Tehodorakis. I parlo del compromís actual, viu combatent. Theodorakis, és cert, va combatre els nazis (això si ho han dit), però després va seguir combatent  contra el feixisme, i aquest encara no ha desaparegut de la societat grega, com tampoc no ho ha fet de la nostra i això s’ha palesat prou en el fet que els cartells de la seva a actuació eren arrencats dels carrers de la nostra ciutat. Però Theodorakis també té una clara postura combatent davant les postures oportunistes, davant del partit euro-comunista”.

Els antecedents de la rebuda al compositor universal per part de sectors anti-comunistes de Barcelona era ja un primer antecedent d’allò que passaria uns dies després.

 

Els fets de la Monumental

 

El 24 de juny de 1983 Mikis Theodorakis va tornar a Barcelona a actuar a la plaça de braus de la Monumental en el Festival de les Nacions convocat per la Crida a la Solidaritat en Defensa de la Llengua, la Cultura i la Nació Catalanes[5].

A la l’hemeroteca del web de l’Arxiu Josep Serradell es poden descarregar i/o consultar els avant d’aquell juny de 1983.[6] Faig un breu repàs dels articles que feien referència a aquells fets.

L’Avant nº 49, publicat el dia 16 de juny de 1983[7] publica a la seva plana 4 el  Manifest de La Crida com a convocatòria al Festival de les Nacions que s’havia de celebrar el dia 24 de juny a la Monumental. En el manifest s’afirma: “Enguany la "Crida a la Solidaritat" torna a convocar el poble català per reafirmar la nostra identitat nacional enmig de circumstàncies que no han canviat gaire les situacions denunciades fa dos anys. Però ara aquesta reafirmació s'emmarca en el lema "amb la llibertat, la pau". Amb aquella llibertat sense adjectius, tan sols realitzable si existeix el respecte al dret a l'alliberament de tots els pobles; amb aquella pau que només pot ser fruit del respecte al dret inalienable de cada nació a auto-determinar-se”.

El festival i el conjunt de la gira per Espanya del compositor grec havien acabat en un gran dèficit econòmic degut a la defecció del Ministeri de Cultura del govern socialista. En el cas del concert de la Monumental de  Barcelona Theodorakis atribuïa aquest fracàs a una mala organització contrets per part de la Crida i a l’incompliment dels compromisos econòmics.

 


L’Avant nº 51, publicat el dia 30 de juny de 1983 publica a la seva plana 8 un article signat per Francesc Font on s’explica la realitat d’allò que va succeir. Llegim:

“Els fets del passat divendres a la Monumental, trista culminació del que, mercès a un calamitós plantejament del que hauria pogut estar un esdeveniment cultural a nivell de tots els pobles d'Espanya, les actuacions de Mikis Theodorakis i el Cor Saint Jakob ha tingut un final escandalós i fins tot prou greu com per avergonyir-nos a nosaltres, els catalans, per la imatge nostre que haurem pogut donar parant compte de qui eren, o al menys el nom que duen, els organitzadors de l'acte i promotors de la vinguda d'aquests artistes, penso que necessiten unes poques reflexions”.

Els antecedents de l’acte no podien haver estat pitjor. El Ministeri de Cultura va anul·lar la subvenció ja concedida adduint que Theodorakis acabava de rebre el premi Lenin. Molt propi de l’anticomunisme del govern de PSOE que després gestionaria l’entrada d’Espanya a l’OTAN. Per la seva banda, el Barça va anular el seu compromís de cedir el Camp Nou a la Crida per a realitzar l’acte. Lluís Llach inicialment anunciat la seva participació també va declinar en el darrer moment, sense que la Crida donés cap explicació. L’afluència de públic va ser escassa: segons Francesc Font entre 7.000 i 10.000 persones, que afegeix que “aquests nombres no han quedat clars”. Com plegat, com a preludi del fracàs no estava gens malament.

L’article segueix informant que “ ... Els membres de la coral no tenen diners ni per a menjar. Theodorakis planteja als representants de la Crida que han de complir amb els seus compromisos i aquests ajornen aquest compromís per a la mitja part. En el moment de pagar els de la Crida deriven la responsabilitat a la empresa promotora, que afirma que no pot pagar. Llavors: “... Theodorakis, portaveu i defensor dels drets d’unes persones  que no tenen ni diners per a menjar, i molt menys per a tornar a Suècia, té que plantejar que en aquelles condicions ( i sense mencionar l’ambient exaltadament nacionalista petit-burgés i amb una total indiferència al fet artístic que es produïa) no podia obligar a que la coral seguís actuant”.

Llavors un representant de la Crida es va adreçar al públic tot afirmant que l’artista feia “xantatge” creant amb aquesta a actitud les condicions per a un escàndol monumental. L’escàndol va créixer malgrat que Theodorakis s’oferí a interpretar personalment la segona part. Quan començava a fer-ho, els de la Crida varen tallar la megafonia. I l’escàndol va tornar a créixer.

Afegeix llavors l’articulista: “ aquest son els fets. Cal però plantejar algunes qüestions. La primera és que per part dels responsables de l’acte s’ha vist la típica postura de veure l’artista, no com un treballador amb el que es contrau unes obligacions que cal acomplir, sinó simplement com un esquer per atraure gent, utilitzar-lo en el benefici dels convocadors, mals empresaris generalment, i si hi ha beneficis, se’l paga sinó n’hi ha s’espera que treballo gratis en benefici dels hipotètics ideals dels convocant, i si reclama l’acompliment del contracte és un xantatgista.”

Davant tot plegat calgué defensar Theodorakis dels independentistes, i defensar-lo físicament, després de les paraules de Colom. Afirma Font: “ I aquí gent del PCC i dels CJC, junt amb d’altres, sí jugaren el paper que calia”. L’article de Font venia acompanyat a la mateixa plana amb una declaració del Comitè Executiu del PCC que publico a continuació.

 

Només la intervenció del secretari general del PCC Joan Ramos, que va fer de mitjancer entre el compositor i la Crida va poder resoldre l’aspecte polític de l’ afer. Llegim allò que informava el diari El País:

El compositor grec Mikis Theodorakis es va mostrar ahir disposat, poc abans de tornar a Grècia, a protagonitzar un recital de desgreuge a Barcelona, ​​com a compensació pels incidents registrats abans d'ahir amb la Crida a la Solidaritat, durant l'acte nacionalista de la plaça Monumental. Aquest compromís va sorgir en l'entrevista que el músic grec -que és també diputat de Parlament del seu país pel partit comunista prosoviètic [sic]-, va mantenir amb Joan Ramos, secretari general de Partit dels Comunistes de Catalunya (els anomenats prosoviètics [sic]). L'enfrontament entre Theodorakis i la Crida pel finançament de la seva gira espanyola va acabar en la matinada de dissabte amb una conciliació només política. L'últim recital de Theodorakis, previst ahir a Perpinyà, a l'àrea geogràfica de l'anomenada Catalunya francesa o Catalunya Nord, va ser suspès, el que ha elevat més encara les pèrdues registrades per la Crida a l'organització de tota la gira espanyola del compositor grec”[8].

L’assumpte no solament va comportar un conflicte entre Theodorakis i la Crida, sinó que va provocar una crisi a la pròpia organització. 12 entitats pro-convergents van aprofitar la crisis per a justificar el seu abandonament de la Crida. D’altra banda, estranyament el cantant Lluís Llach que havia de cantar al concert se’n va desdir al darrer moment.

Algú es pot estranyar del rol desenvolupat pel nostre partit en l’afer. Llavors jo formava part del secretariat del Comitè Central i recordo algunes coses. El PCC cercava espais de col·laboració amb el CIEMEN i amb la Crida. Es tractava de teixir  en allò en que estàvem d’acord: la reivindicació del dret d’autodeterminació de Catalunya. Això era natural donat que un dels motius de la nostra ruptura amb l’eurocomunisme era l’abandonament per part del PSUC de la reivindicació del dret d’autodeterminació. Nosaltres no érem ( en la nostra immensa majoria) independentistes però estàvem convençuts que la única solució política a la qüestió nacional era i és l’exercici del dret d’autodeterminació. Aquesta política era coherent amb la reivindicació del leninisme i constava als documents del sisè congrés celebrat l’abril de l’any 1982 i la practicàvem activament., com pot comprovar qualsevol que fullegi les planes de l’Avant.

Avui 38 anys després, encara ho estic convençut de que l’autodeterminació és la única solució al conflicte  polític. El partit on actualment milito avui, Comunistes de Catalunya, ha inscrit aquest dret en la seva política i enmig de nombroses dificultats ho posa en pràctica. Per això,  hi milito.

Amic i company, si has arribat fins aquí i recordes algun fet que pugui complementar la informació d’aquells fets, t’agrairé que et posis en contacte i m’ajudis a millorar aquesta narració.

 

 

 

 

 



[1] “La revolució social de al segle XIX no pot treure la seva poesia del passat, sinó només de l'esdevenidor. No pot començar la seva pròpia tasca abans de despullar-se de tota veneració supersticiosa pel passat”, Karl Marx, El divuit de Brumari de Lluís Bonaparte: https://www.marxists.org/espanol/m-e/1850s/brumaire/brum1.htm

[2] Mikis Theodorakis, Canto Olímpico, es pot veure i escoltar en el lapsus temporal que va de les  2h. 25 minuts a les 2 hores 29 minuts d’aquest video: https://www.youtube.com/watch?v=IzGCXdX6gig

[3] El País: Mikis Theodorakis inicia una gira con su versión de 'El canto general', de Pablo Neruda

 https://elpais.com/diario/1983/06/07/cultura/423784809_850215.html

[4] Descarregable des de l’ hemeroteca del Arxiu Josep Serradell:  https://arxiujosepserradell.cat/arxius/avant-n-48/

[5] Per a una narració periodística sobre la Crida i parcialment  dels fets de la Monumental, veure: https://www.elcritic.cat/reportatges/la-crida-grandeses-i-febleses-96949

[8] El País, 26 de juny de 1983: Theodorakis se compromete a actuar en Barcelona como desagravio a la Crida , veure: https://elpais.com/diario/1983/06/26/espana/425426413_850215.html . Consulta: 2 setembre 2021.